College 4 / 2019: Hoe manage je de digitale innovatie van je organisatie?

Dinsdagavond 27 november vond het 4e en tevens laatste college van 2019 plaats. Waar ging het over..?

In dit college draaide het om een kwestie dat veel directeuren, bestuurders en managers boeit: hoe (wellicht de belangrijkste) innovatie van je organisatie te managen..? Of zoals Hans Berends het formuleert: ‘Wat zijn de uitdagingen van digitale innovatie en hoe die aan te pakken?’

Griep hield de gebruikelijke dagvoorzitter Marijn Plomp vanavond thuis en Frans Feldberg (Data-Driven Business Innovation, VU, A’dam) opent de avond en schetst ons de status van Data Science Alkmaar: wat hebben we dit jaar gedaan, waar staat Data Science Alkmaar precies. En: hoe ziet 2020 eruit? Ontzettend relevant blijkt de opkomst van Artificial Intelligence (AI), bijvoorbeeld met de oprichting van de NL AI Coalitie waarvan Focco Vijselaar, Ministerie van Economische Zaken, mede-initiatiefnemer van de NL AIC stelt: ’AI gaat de wereld drastisch veranderen, Nederland moet zélf de touwtjes in handen houden en overheid samen met bedrijven, maatschappelijke organisaties, wetenschappers en het onderwijs de regie houden.’ Het sluit naadloos aan bij de uitgangspunten van Data Science Alkmaar.

Hans Berends was de eerste spreker van deze avond en als hoogleraar Innovatie & Organisatie bij de Vrije Universiteit Amsterdam, stelt hij: ‘Wat zijn de uitdagingen van digitale innovatie en hoe die aan te pakken? Digitale innovatie is het gebruik van digitale technologie in nieuwe producten, diensten, processen en bedrijfsmodellen. Digitale technologie is nooit af, een bron van nieuwe verbindingen en makkelijk schaalbaar. Deze eigenschappen vragen om een meer iteratief, experimenterend innovatieproces, samenwerking rond platformen en in ecosystemen, en een scherp oog voor waar digitale innovatie disruptief of versterkend kan zijn.’ Uitgangspunten en basiselementen werden door Hans Berends in beeld gebracht en toegelicht.

Dennis Mansell stond er vanavond alleen voor. De (juist) voormalig medewerker van Booking.com zag zijn voormalig compaan Daan van de Kamp ook ziek afvallen, maar dit vormde geen bezwaar voor een fraai betoog over de succesvolle en agile-wijze van werken in de enorme – en enorm succesvolle – onderneming dat Booking.com op dit moment is. Een veelvoud van scrumteams dat – bijna – intuïtief dagelijks experimenterend leren en dagelijks werken aan verbeteringen van het businessmodel, is indrukwekkend.

Elk college deelt Lieke Danenberg, zelfstandig Digital Marketing Strateeg met Create Insights, haar ervaringen uit de praktijk en met haar boodschap op deze avond nam zij afscheid van het college-jaar 2019 voor wat betreft Data Science Alkmaar: ‘Ik mocht voor de laatste keer vertellen over mijn reis door dataland en vertelde over de verschillende type mensen die ik tegen ben gekomen. De struisvogel, de koud-water-vrezer, de positivo en de afvinker. Met als gemene deler dat mensen de data transitie maken of breken. Zonder doordouwers, enthousiastelingen, data-gekkies en mensen met de voeten in de klei komen we niet vooruit.’ Maar zoals ook Dennis Mansell aangeeft: vrijwel alle pogingen mislukken, maar een aantal ideeën slagen en die zijn briljant. Lieke geeft tevens aan dit jaar geleerd te hebben van haar reis door het Data-landschap en nu duidelijk een keuze te kunnen maken. Zij richt zich met haar advies van Create Insights op de marketing-zijde van data.

Op woensdag 15 januari vindt er een verdiepingsslag plaats van dit thema in de vorm van een workshop. Wilt u meer weten over ‘Hoe samenwerking in digitale organisaties te managen?’ Vind hier de informatie over deze workshop en meld u aan.

(foto: Laurens Overtoom)

Aanmelden nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.