Over de voorspelbare kracht van (big) data. Boeiend 3e college DSA!

Geschreven door: Rob Marijn op 25 september 2019
Dinsdagavond 24 september hoorde een wederom uitstekend gevulde zaal over de voorspelbare kracht van (big) data bij het derde college van Data Science Alkmaar. Bijzonder is dat élk college het publiek inspireert; natuurlijk wordt het spannend als het gaat om 'voorspellend vermogen', want wélke organisatie of onderneming vindt dit niet interessant..? Sprekers Rob van der Mei en Dick Willems toonden aan de hand van diverse praktische cases van politie, ambulances en brandweer aan dat voorspellen aan de hand van data een duidelijke en bijzondere toegevoegde waarde heeft.

Rob van der Mei is hoogleraar Toegepaste Wiskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam en als onderzoeker en manager research en development verbonden aan het Centrum voor Wiskunde in Informatica. Hij nam de zaal mee in de wereld van ‘predictive modeling’, bijvoorbeeld aan de hand van ambulance-inzet in de Flevopolder: hoe kun je data zo verzamelen, analyseren en omzetten in waarde dat de inzet/capaciteit van (een beperkt aantal) ambulances in een gebied optimaal is? En dat hiermee een 'verschil' gemaakt kan worden, niet alleen voor commercieel succes voor bedrijven maar ook voor het redden van mensenlevens bij eerste-hulpdiensten.'

Dick Willems werkt sinds 2012 als data scientist bij de Politie Nederland, Eenheid Amsterdam en is de ontwerper van CAS, dat door de politie - inmiddels door het hele land - gebruikt wordt om straatroven en woninginbraken te voorspellen. Met het thema 'Een veiliger toekomst door predictive policing bij de Nationale Politie?' toonde Dick de aanpak en werkwijze in, in dit geval, Amsterdam. Bieden de plannen van de Nationale Politie rondom predictive policing kansen voor een veiligere toekomst? De toegevoegde waarde van CAS is duidelijk en het wordt wekelijks door de politie geraadpleegd als belangrijke ondersteuning van (planning van) surveillance en alertheid op mogelijke incidenten in een stad.

Elk college deelt Lieke Danenberg, zelfstandig Digital Marketing Strateeg met Create Insights, haar ervaringen uit de praktijk. Zij wijst deze avond het publiek op de vele gratis tools die Google aanbiedt & waarmee je eenvoudig je voordeel mee kunt doen, zeker als om data gaat. Google Analytics voorop.

Het volgende college op dinsdag 26 november sluit het jaar af met het thema 'Hoe een digitale innovatie voor uw organisatie te managen?' ' Het belooft weer een leerzame en inspirerende avond te worden. We zien u graag.

Op woensdag 30 oktober vindt er een verdiepingsslag plaats van dit thema in de vorm van een workshop. Wilt u meer weten over predictive modeling? Vind hier de informatie over deze workshop en meld u aan.

De sprekers van deze avond: Lieke Danenberg, Rob van der Mei en Dick Willems.


(foto's: Laurens Overtoom)






Deel dit nieuws op:

 


Gerelateerd nieuws